Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016

Αποχώρηση του ΚΙΝΙ από τη στελέχωση του ιατρείου στη δομή Πλατάνου



ΠΡΟΣ ΤΗΝ "ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ" ΔΟΜΗ ΠΛΑΤΑΝΟΥ ΣΤΗ ΣΚΑΛΑ ΣΥΚΑΜΙΝΙΑΣ

Το εξαιρετικά προσβλητικό πόνημα που εστάλει ως απόφαση συνέλευσης στη Συνέλευση της Αυτοοργανωμένης Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στους Πρόσφυγες και Μετανάστες, της Ομάδας Υγείας, του Κινήματος Νέων Ιατρών και της Πρωτοβουλίας Υγειονομικών Κέρκυρας από τη Συνέλευση του Πλατάνου κατηγορεί τις Συνελεύσεις που υπέγραφαν το Πλαίσιο ως ριζικά αντιβαίνουσες τις αρχές της αυτοοργάνωσης. Εδώ, οφείλουμε να εξηγήσουμε ότι γράψαμε, υπογράψαμε και δημοσιοποιήσαμε το Πλαίσιο καθώς, σύμφωνα με την τοποθέτησή μας στη Συνέλευση Πλατάνου στις 24/01/2016, στην οποία δεν υπήρχαν αντιρρήσεις –εάν στο μεταξύ δεν έχει αναιρεθεί από κάποια πιο πρόσφατη συνέλευση– οι συλλογικότητες αυτές αναλαμβάνουν τη διαχείριση του ιατρείου Πλατάνου. Για τον λόγο αυτό αποτυπώθηκε και γραπτώς –γιατί στην πράξη οι ιατρικές ομάδες μας έτσι λειτουργούσαν όλους αυτούς τους μήνες στη Σκάλα Συκαμινιάς– το επιχειρησιακό πλάνο του ιατρείου διεξοδικά. Είναι λοιπόν αυτονόητο να εκπονηθεί το λειτουργικό πλαίσιο από τις ομάδες αυτές και από κανέναν άλλον και επίσης να μην είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε συνελεύσεις.
Είναι φασίζουσα πράξη να απαιτείς να κατεβούν από μέσο αντιπληροφόρησης αποφάσεις συνελεύσεων των οποίων δεν είσαι μέρος. Γι’ αυτό δεν απολογούμαστε για τη δημοσιοποίηση του Πλαισίου. Η συνέλευση του Πλατάνου είναι αυτή που πρέπει να απολογηθεί, γιατί, αντί να κάνει αυτοκριτική για την αποδοχή της κουζίνας του Rayyan και του ιατρείου των Adventists ως δομών στον Πλάτανο χωρίς να συμμετέχουν πολιτικά στη συνέλευσή του –πώς θα μπορούσαν, άλλωστε;–, κάνει κριτική σ’ ένα πραγματικά αυτοοργανωμένο κομμάτι του Πλατάνου, το Ιατρείο. Μέχρι σήμερα η συνέλευση του Πλατάνου δεν ασχολήθηκε ούτε με τη στελέχωση, ούτε με τη λειτουργία του Ιατρείου –παρά μονό αποδέχτηκε στην πράξη την ύπαρξη των Adventists και με λογικές συμβιβασμού το βαν του ΚΕΕΛΠΝΟ­–, παρότι ζητήθηκε επίμονα από τις συνελεύσεις που διαχειρίζονται το Ιατρείο.
Ως προς τις πολιτικές πτυχές του πλαισίου, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν τα μέλη της Συνέλευσης Πλατάνου ότι το λειτουργικό πλαίσιο ενέχει παγίως και το πολιτικό: κάθε μας διάσωση, κάθε παροχή φροντίδας, δεν είναι απλές ιατρικές πράξεις, είναι ταυτόχρονα βαρυσήμαντες δηλώσεις του πολιτικού μας σκεπτικού, δηλαδή της αλληλεγγύης στους πρόσφυγες ως ανθρώπους πληττόμενους από συγκεκριμένες πολιτικές, τις οποίες στηλιτεύουμε στη θέση μας για το προσφυγικό, καθώς και της αυτοοργάνωσης, της άρνησής μας επομένως να μην είμαστε εντολοδόχοι παρά μόνο των συνελεύσεών μας και να συνεργαστούμε με ΜΚΟ, ιδιωτικούς, κρατικούς και υπερεθνικούς φορείς και μηχανισμούς. Το λειτουργικό ταυτίζεται εν τοις πράγμασι με το πολιτικό: τα μέλη της ιατρικής ομάδας θα πρέπει να γνωρίζουν εκ των προτέρων την οριοθέτηση της επιχειρησιακής τους δυνατότητας στην ακτή και στο ιατρείο, να μη προβαίνουν σε πράξεις που αντίκεινται στην πολιτική αντίληψη της αυτοοργάνωσης και να προασπίζονται την αλληλεγγύη στους πρόσφυγες απέναντι στους εχθρικούς φορείς και μηχανισμούς που αναφέρονται παραπάνω. Αυτή είναι και η ελάχιστη αυτονόητη συμφωνία. Ειδάλλως, με τόσες ΜΚΟ στο νησί, η επιλογή του περιβάλλοντος εργασίας τους είναι εύκολη υπόθεση.
            Αδυνατούμε συνεπώς να κατανοήσουμε πού έγκειται η καταπάτηση των αρχών της αυτοοργάνωσης: σίγουρα δεν είναι θέμα διαδικασίας καθώς εξηγούμε και με το παραπάνω για ποιον λόγο το λειτουργικό πλαίσιο δεν είναι αντικείμενο συνέλευσης –απαιτεί εξειδικευμένη γνώση σχετικά με υπηρεσίες υγείας–, ενώ οι πολιτικές συνέπειες του λειτουργικού αναλύονται εκτενώς και θεωρούμε ότι είναι σύμφωνες με τις πολιτικές αρχές της αυτοοργάνωσης και της αλληλεγγύης. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε λοιπόν σε ποιο σημείο το Πλαίσιο αντιβαίνει τις αρχές αυτές. Θα θέλαμε επίσης ο Πλάτανος να είχε περιβάλλει το ιατρείο με εμπιστοσύνη ως προς τον λειτουργικό και πολιτικό του σχεδιασμό. Αν γράψαμε κάτι το οποίο είναι αντίθετο ως προς τις αρχές της Αυτοοργανωμένης Δομής Πλατάνου, όπως αυτές διατρανώνονται στα κείμενα και στις τοποθετήσεις των μελών του, αποδεχόμαστε τη μομφή. Αν όχι, ίσως να αναρωτιόμασταν γιατί το Πλαίσιο του Ιατρείου δεν έγινε πανηγυρικά δεκτό και ζητήθηκε η διαγραφή του από το Ιντιμίντια. Κι όμως δεν αναρωτιόμαστε.
            Χρειάζεται πραγματικά θράσος να κατηγορείς κάποιον άλλο για πράγματα που κάνεις εσύ. Μέχρι τώρα προσπαθούσαμε ειλικρινά να κατανοήσουμε τις ιδιαιτερότητες του Πλατάνου και να συμβάλλουμε στην άνθιση της αυτοοργάνωσης στο δύσκολο μετερίζι της υποδοχής των προσφύγων στην ακτή – για τις ευθύνες μας πάνω σε αυτό θα αναφερθούμε πιο κάτω. Όμως ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Η διαγραφή του Πλαισίου και η απειλή ότι αν δεν κατεβάσουμε το Πλαίσιο από το Ιντιμίντια είμαστε ανεπιθύμητοι στον Πλάτανο, αποδεικνύει απερίφραστα πλέον ότι η αυτοοργάνωση έχει προ πολλού εγκαταλείψει τον Πλάτανο: οποιαδήποτε πολιτική δήλωση προς υπεράσπιση της αυτοοργάνωσης, τεκμηριωμένη και συνεπής, φιμώνεται. Παρ’ όλα αυτά, διαβεβαιώνουμε ότι το Πλαίσιό μας είναι η ταυτότητά μας, δεν κάνουμε βήμα πίσω.
            Δυστυχώς, υπάρχει ιεραρχία στον Πλάτανο. Και αυτή δεν προέρχεται από τις Ομάδες που διαχειρίζονται το ιατρείο, καθώς άλλωστε οι διαθεσιμότητές μας είναι τόσο πενιχρές που ο καθένας μας δεν έχει μείνει συνολικά πάνω από είκοσι-εικοσιπέντε μέρες στον Πλάτανο, αλλά, αντίθετα, από αυτούς που εγκαλούν τις Ομάδες για ιεραρχία: πέντε άνθρωποι που κυλιόμενα έχουν μείνει πολλούς μήνες στον Πλάτανο, διαχειρίζονται τα νευραλγικά πόστα του (λ.χ. επικοινωνία) και αισθάνονται ασφαλείς να αλλάζουν κατά το δοκούν αποφάσεις των συνελεύσεων ή ακόμα και δομικά χαρακτηριστικά της φυσιογνωμίας του αυτοοργανωμένου εγχειρήματος. Τρία απτά παραδείγματα:
Α. Συνέλευση Δεκεμβρίου (δεν υπάρχουν πρακτικά) η οποία αναιρεί την κομβικής σημασίας απόφαση της αμέσως προηγούμενης συνέλευσης ότι η Προτεσταντική Εταιρία Adventists (Χριστιανική Εκκλησία της Έβδομης Ημέρας) δεν αποτελεί τμήμα του Πλατάνου. Η εταιρία αυτή, φυσικά, δεν έδωσε ποτέ λογαριασμό στον Πλάτανο για τα οικονομικά της, για τις αρχές της, δεν συμμετείχε ποτέ στον Πλάτανο. Δεν νομίζουμε το καταστατικό της, το οποίο δεν εγκρίθηκε ποτέ από συνέλευση του Πλατάνου, να είναι σύμφυτο με την ιδέα της αυτοοργάνωσης. Μόλα ταύτα, ακόμα και σήμερα θεωρείται ότι υπήρξε τμήμα του Πλατάνου.
Β. Αφαίρεση από τον τίτλο της Δομής στη σελίδα της στο facebook της λέξης «αυτοοργανωμένη», καθώς επρόκειτο, σύμφωνα με την ομάδα επικοινωνίας για «τεχνικό ζήτημα». Όταν από τον τίτλο αφαιρείται η θεμελιώδης πολιτική έννοια της αυτοοργάνωσης για «τεχνικούς λόγους», τότε πράγματι οι ευφημισμοί παίρνουν τη θέση της αληθινής σημασίας.
Γ. Αποδοχή του βαν του ΚΕΕΛΠΝΟ, αυτής της ρατσιστικής κρατικής δομής, ως χώρου για το αυτοοργανωμένο ιατρείο Πλατάνου, πάλι αναιρώντας απόφαση προηγούμενης συνέλευσης. Μάλιστα, η αποδοχή αυτή έγινε κατόπιν απειλής αλληλέγγυων κατοίκων ότι θα αποσύρουν την αλληλεγγύη τους προς τον Πλάτανο, εάν απορριφθεί η προσφορά του βαν από τον Δήμο Μυτιλήνης και προχωρήσουμε το χτίσιμο του ιατρείου στον κατειλημμένο χώρο του Πλατάνου. Αν η αυτοοργάνωση, όπως την ευαγγελίζεται η συνέλευση του Πλατάνου, περνά από συνδιαλλαγή με κόμματα και μάλιστα εξουσίας, ας μας το πει ευθαρσώς. Παρότι όλα αυτά καταγγέλθηκαν στις συνελεύσεις του Πλατάνου, δεν έγινε καμία κριτική πάνω σε όλες αυτές τις αποφάσεις που αναιρούν κάθε ψήγμα αυτοοργάνωσης στη δημιουργία αυτόνομου ιατρείου. Δεν είναι να απορεί κανείς, για ποιον λόγο κάποιοι από τους μόνιμους κατοίκους Πλατάνου, ευένδοτοι σε πιέσεις κυβερνητικών αλληλέγγυων,  έκαναν λόγο για βιασύνη στο να χτίσουμε το ιατρείο, ενώ εκείνη την εποχή (μέσα Δεκέμβρη) η ροή των βαρκών και μάλιστα με πολύ επιβαρυμένα ιατρικώς περιστατικά ήταν σε άνοδο. Οι προσχηματικές καθυστερήσεις της κατασκευής του Ιατρείου από τον Πλάτανο είναι απαράδεκτες αλλά ενδεικτικές συνάμα των προθέσεων κάποιων μελών του.
            Το επιχείρημα περί της ιεραρχίας των Ομάδων που διαχειρίζονται το ιατρείο στηρίζεται στην απόφανση ότι δύο ή τρία άτομα παίρνουν όλες τις αποφάσεις, καπελώνουν τις συνελεύσεις τους και επιβάλλουν τη βούλησή τους στην Αυτοοργανωμένη Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης και ενίοτε στον Πλάτανο. Τόση υποτίμηση των ανθρώπων που συμμετέχουν ενεργά στις συνελεύσεις και είχαν συνεπέστατη δράση από το Πεδίον του Άρεως μέχρι σήμερα μπορεί να προέλθει μόνο από άτομα τα οποία συστηματικά καλλιέργησαν το κλίμα δυσφορίας και απαξίας απέναντι στη «Δερβενίων» όλον αυτόν τον καιρό, με αποτέλεσμα οι δικές μας αποστολές να δέχονται επιθέσεις και περιφρόνηση από τα μέλη του Πλατάνου που δεν γνώριζαν καν την ιστορία της Δομής: δεν είναι τυχαίο ότι μέλη του Πλατάνου με πολύ ενεργή συνεισφορά στη Δομή θεωρούσαν ότι για όλα τα δεινά του Πλατάνου ευθύνη έχει η τάση κηδεμονίας του από τη «Δερβενίων» και ότι πριν τους Adventists δεν υπήρχε ιατρείο στον Πλάτανο και πριν τον Rayyan δεν υπήρχε κουζίνα. Μάλλον όμως πριν από αυτούς υπήρχε σίγουρα η αυτοοργάνωση.
            Η απόρριψη του Πλαισίου λειτουργίας του Ιατρείου, με τη δικαιολογία της παράκαμψης της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, θυμίζει τα ίδια επιχειρήματα κριτικής στο προηγούμενο κείμενο ενάντια στην αποδοχή του βαν του ΚΕΕΛΠΝΟ ως ιατρείου του Πλατάνου που δημοσιοποίησε η Αυτοοργανωμένη Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης. Δεν προκαλεί βέβαια καμία έκπληξη η ωμή κατάκριση κειμένων που υπερασπίζονται άνευ όρων την αυτοοργάνωση και την αλληλεγγύη, τη στιγμή που η συνέλευση του Πλατάνου δεν επέδειξε την ίδια ευαισθησία όταν μέλη της έκαναν ξενάγηση σε ευρωβουλευτές στη Δομή, προσέφεραν γλυκά στην αστυνομία για να τη θέσουν θετικά διακείμενη στην υπόθεση ανανέωσης της βίζας του Rayyan, δέχτηκαν τα πενιχρά δώρα της ΜΚΟ Γιατροί του Κόσμου, χαριεντίστηκαν με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όταν αυτός επισκέφτηκε τη Σκάλα Συκαμινιάς. Αναφέρουμε επίσης ότι κάποιοι διαχειρίζονται εντός του Πλατάνου χρηματοδοτήσεις στο όνομά τους που δεν ανακοινώνονται, ενώ ακόμα και αν δεν παίρνουν μέρος στις συνελεύσεις, αποτελούν στην πράξη κομμάτι της δομής του Πλατάνου και του πολιτικού υπόβαθρου που πρεσβεύει και για το οποίο τόσο καιρό διαφωνούμε ανοιχτά στις συνελεύσεις. Οι θιασώτες αυτής της αναρχοφιλελεύθερης αντίληψης του τρόπου λειτουργίας των δομών βάσης, με δομική συνεργασία με τους Adventists, το υπερπροβεβλημένο διαδικτυακό ίνδαλμα του crowdfunding Rayyan που δεν δημοσιεύει ποτέ ισολογισμούς, τις ΜΚΟ, πιστεύουμε ότι είναι καλό να απολογηθούν για τα πεπραγμένα τους και όχι, αντίθετα, οι Ομάδες που με τη δράση και τον λόγο τους προσπαθούν να κρατούν ψηλά το πρόταγμα της αυτοοργάνωσης σε πολύ δυσμενείς συνθήκες και συγκυρίες.
            Σε αυτό το σημείο όμως θα πρέπει να κάνουμε αυτοκριτική. Από τα δέκα άτομα που έφυγαν από την Πρωτοβουλία στις αρχές Οκτώβρη για τη Λέσβο, τα πέντε (ανάμεσά τους και ο συντονιστής της ομάδας) ανήκαν στην Ομάδα Υγείας της Αυτοοργανωμένης Πρωτοβουλίας. Γνωρίζαμε καλά ότι τα έξοδα διαμονής και μετακίνησης καθώς και τα περισσότερα λειτουργικά καλύπτονταν από τη ΜΚΟ «Αγκαλιά». Πήγαμε με τις διαβεβαιώσεις ότι τα χρήματα της «Αγκαλιάς» δεν προέρχονται από κρατικές ή ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, αλλά από δωρεές ανώνυμων ιδιωτών, όπως άλλωστε χρηματοδοτήθηκε και το θερινό υπόδειγμα αλληλεγγύης του Πεδίου του Άρεως, καθώς επίσης και ότι η «Αγκαλιά» δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσει για αυτοπροβολή τη συνεργασία της με την Πρωτοβουλία. Όσο κι αν η Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης έλαβε τελικά την απόφαση να σταματήσει η κάλυψη των εξόδων από την «Αγκαλιά», ίσως να ανοίξαμε άθελά μας τους ασκούς του Αιόλου για επέκταση των συνεργασιών. Σίγουρα, δεν περιμέναμε ότι τα πράγματα θα έπαιρναν αυτή την τροπή.
            Επίσης, καθώς η αναχώρηση της πρώτης ομάδας είχε καθαρά διερευνητικό χαρακτήρα, δεν είχαμε επεξεργαστεί κάποιο πλάνο έστω μεσοπρόθεσμης βάσης για τη συνέχιση της δραστηριότητάς μας στο νησί. Έτσι, η Δομή που δημιουργήσαμε σύντομα έμεινε χωρίς υγειονομικό προσωπικό, πράγμα που άφησε χώρο για την έλευση του λεωφορείου των Adventists στις παρυφές του Πλατάνου. Σαν να μην έφτανε αυτό, η Ομάδα Υγείας της Πρωτοβουλίας μπήκε πράγματι στο λεωφορείο των Adventists, και όχι μόνο επιχείρησε εντός του, λειτουργώντας επί της ουσίας χωρίς να το αντιλαμβάνεται εκείνη τη στιγμή προς το οικονομικό και διαφημιστικό όφελος της εταιρίας, αλλά και διαμορφώνοντας έναν χώρο του λεωφορείου ως παιδιατρείο. Σίγουρα, τα πολιτικά αντανακλαστικά της Ομάδας Υγείας κάμφθηκαν από τα πολλά και δύσκολα περιστατικά που αντιμετώπισε τους πρώτους δύο μήνες και τελικά επιχείρησε σε συνεργασία με τους Adventists όχι μόνο σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών, όπως προβλέπει το Πλαίσιο Λειτουργίας του Αυτοοργανωμένου Ιατρείου Αλληλεγγύης Πλατάνου, αλλά και σε περιπτώσεις απλής παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας, καταπατώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις αρχές της αυτοοργάνωσης. Όμως, όποιος έχει στέρεα μέσα του το πολιτικό κίνητρο ενασχόλησής του με το προσφυγικό ζήτημα, γρήγορα συνέρχεται, ακούει τις παραινέσεις και τις κριτικές και ανακάμπτει: από τις αρχές Δεκεμβρίου και μετά, μην έχοντας μόνιμο χώρο στέγασης, οι αλληλέγγυοι της Ομάδας Υγείας επιχειρούσαμε κατά κύριο λόγο στην ακτή και, αν χρειαζόταν, σε σκηνές, όσο δύσκολο κι αν ήταν το έργο μας. Σε έκτακτα περιστατικά, όπως κι αν έχει, χρησιμοποιήσαμε ιατρικές δομές ΜΚΟ, ακόμα και πρόσφατα, καθώς δεν θα μπορούσαμε να διακινδυνεύσουμε κάποια ανθρώπινη ζωή, όπως επιτάσσει η ιατρική δεοντολογία και το κοινό περί καθήκοντος αίσθημα.
            Με αυτή τη σύντομη απολογιστική –αν χρειαστεί μπορεί να γίνει εκτενέστερη– και δεδομένης της απειλής ότι δεν είμαστε ευπρόσδεκτοι στη Δομή του Πλατάνου και του ότι με δική της παρέμβαση κατέβηκε από το Ιντιμίντια το Πλαίσιο Λειτουργίας του Αυτοοργανωμένου Ιατρείου Αλληλεγγύης Πλατάνου, δηλώνουμε ότι αποχωρούμε από τη διαχείριση του Ιατρείου του Πλατάνου και από τη Δομή εν γένει. Ο Πλάτανος θα μείνει καλυμμένος με υγειονομικό προσωπικό από τις Ομάδες μας για δέκα περίπου μέρες ακόμα, ώστε να έχει τον χρόνο να ετοιμάσει τη διάδοχη κατάσταση. Αν ξαναβρεθούμε στη Λέσβο, θα εξετάσουμε τον τρόπο ύπαρξής μας σε κάποια άλλη, αυτοοργανωμένη, Δομή. Το ζήτημα που προέκυψε με τη δημοσιοποίηση του Πλαισίου, δεν θεωρούμε ότι είναι εσωτερικής επικοινωνίας / επίλυσης, όπως αναφέρει το μήνυμα της Συνέλευσης του Πλατάνου, είναι βαθιά πολιτικό, ως τέτοιο το αντιμετωπίζουμε, αφορά τις πολιτικές παρακαταθήκες των συνελεύσεων και των εγχειρημάτων που ασχολούνται ενεργά με το προσφυγικό ζήτημα και γι’ αυτό θα δημοσιεύσουμε την απάντησή μας μαζί με το απορριφθέν Πλαίσιο, πιστεύοντας ότι και με αυτόν τον τρόπο συνεισφέρουμε στην εμπέδωση της σημασίας της αυτοοργάνωσης στην αντιμετώπιση των καθημερινών μας ζητημάτων και στη λήψη των αποφάσεών μας εν συνόλω.
Παραμένουμε αλληλέγγυοι, δεν πληρωνόμαστε, όπως οι ιατρικές ομάδες των ΜΚΟ, δεν θα γίνουμε ποτέ εθελοντές χωρίς πολιτική βούληση και σκεπτικό. Η αυτοοργάνωση είναι πολιτική ιδέα που μεταλαμπαδεύεται, όταν λειτουργούμε παραδειγματικά στον χώρο δράσης μας, δεν είναι εργαλείο που χρησιμοποιείται ανενδοίαστα για να εξασφαλίσει πολιτικό άσυλο σε συλλογικότητες που την απεμπολούν στην ουσία των αξιών και πράξεών τους.

ΟΜΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
ΚΙΝΗΜΑ ΝΕΩΝ ΙΑΤΡΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου